Skip to main content

Incomplete; Let's say, Part One

Christmas is here. It's a season of carols, cakes and merriment - and it is all happening. Fifteen days back, there appeared at the Galleria lobby (the building where I work), a decorated tree with lights and all that, replete with presents, bells, trinkets and sundry adornments. Candles glow in the backdrop of an artificial cascade, as a pianist is at work producing strains after mirthful strains, giving a classic touch to the proceedings...No Santa yet, and no snow here, but festivity is in the air!
I meditated on what this season is all about in our place - It is Margazhi - the Lord says, "Of all months, I am Margazhi". It is in this biting cold that we used to wake up at ungodly hours, bathe in cold Siruvani water, and join the troupe of Bhajanai with Vichu Mama - I've always been in doubt: Is it Vichu mama or Pichu mama? Just to be on the safer side, I say it with my lips folded as if to say 'Vi' but get out a 'Pi' (or the other way round). I have always been fascinated by "anadhinadha dhinabhando radhe govinda". If your brake shoes are not strong enough, you might end up in an infinite loop of anadhinadhinadhi....The other thing that caught a considerable amount of my interest were the cymbals. I looked at it with awe, and also at mama, who dexterously multitask by singing and at the same time weave complex rhythmic patterns on those brass discs. We thus went around our little place singing His glory (can't remember if we danced), visited a temple, ended up at someone's house for breakfast. It was a religious and godly thing to feed the Bhajanai gang during the month. The Varasidhi Vinayakar temple had its own agenda for the month, with Radha kalyanams, kutcheris and upanyasams and we would make a beeline to the temple in the evenings to get our share of the prasadam.

Comments

Popular posts from this blog

‘செஞ்சீ’வன்

கடையேழு வள்ளல்கள் கொங்கு நாட்டினரே என்று நானும் முத்துவும் பேசிக்கொண்டிருந்தோம். எனக்கு முல்லைக்குத் தேரீந்த பாரி தான் ஞாபகம் வந்தது. பாரி கொங்குநாடா? பாரி கடையேழு வள்ளல்களில் இல்லையென்று முத்து சொன்னான். அதியமான் முதலியோரே அந்த வள்ளல்களென்றும். அதியமான் தகடூரை ஆண்டவன் - இது தரும்புரி பக்கம் வருவதென்றாலும் கொங்கு மண்டலத்தையே சாரும் என்று பேசிக்கொண்டிருந்தோம். அதியமான், தொண்டைமான் சண்டை, அதியமானின் படைக்கலங்கள் குறித்த கதையைப் படித்திருக்கிறேன். ஆனால் அவன் ஏன் வள்ளல் என்று மறந்துவிட்டது. முத்து உடனே அதியமான் ஔவைக்கு அரிய நெல்லிக்கனியைக் கொடுத்த கதையை நினைவூட்டினான்.  இதையெல்லாம் கேட்டுக் கொண்டிருந்த சஞ்சீவன் கடைசியாகச் சொன்னான்: "இவ்வளவு ஏன்? ஔவையாராக நடிச்ச கேபி சுந்தராம்பாள் கூடக் கொங்கு நாடுதான் - அவங்க ஊர் தாராபுரம் பக்கத்துல இருக்கிற கொடுமுடி!" அப்புறம் என்ன பேச்சு வேண்டியிருக்கிறது? *** ஒருமுறை கோவை ராமநாதபுரத்தில் 'ரேசன்' வாங்க என்னையும் சஞ்சீவனையும் அனுப்பினார்கள். அந்த மாதம் யாருடைய 'ரேசன்' அட்டையையோ கடன்வாங்கியிருந்தாள் ப...